O PSL-PI tem por objetivo incentivar o uso e a produção de software livre no Piauí como política de combate à exclusão digital. Acreditamos que a distribuição de conhecimentos proporcionada pelo Open Source/Software Livre tornará nossa sociedade mais justa e próspera, exatamente por dar a todos as mesmas condições de conhecimento e desenvolvimento.
Software Livre é uma grande oportunidade de construirmos uma sociedade produtora de ciência, independente e efetivamente competitiva. Estamos reconstruindo as bases da nossa sociedade, não mais calcados nos braços do Estado, mas sim, amparados pela iniciativa própria, pela auto-determinação. Nós somos capazes de nos auto-governar. Somos capazes de construir uma sociedade efetivamente Livre. Esta é a essência do PSL-PI.
O PSL-PI é formado pela articulação de indivíduos que atuam em instituições publicas e privadas, grupos de usuários e desenvolvedores de software livre, empresas, governos ou ONGs, e demais setores da sociedade. O importante é a consciência e disposição para propagar o uso de software livre e a cultura colaborativa nas diferentes esferas da sociedade.
PSL-PI: Listas PSL-PI e PSLS-Nordeste fora do ar
16 de Julho de 2012, 0:00 - sem comentários aindaInfelizmente, todas as listas das comunidades de software livre hospedadas no servidor parceiro da ASL ficaram fora do ar no início do mês. Houve um problema na máquina hospedeira, o que ocasionou na perda de todas as listas bem como seus respectivos históricos e listas de participantes. A ASL divulgou um comunicado oficial sobre o tema.
O pior é que não havia backup desse material, o que praticamente ocasionou na perda total dos históricos das listas. Digo “praticamente” porque ainda há chances de encontrarmos partes dos históricos em sistemas na web que armazenavam o tráfego de e-mails das listas, mas ainda não temos a dimensão do que poderá ser recuperado.
O serviço de hospedagem de listas de e-mail da ASL já voltou à ativa, e os interessados deverão procurar os admins do servidor para recriarem as listas e recadastrarem os usuários. Nós do PSL-PI procederemos com a solicitação, e assim que estiver no ar novamente avisaremos por aqui.
Quanto a lista PSLS-Nordeste, entraremos em contato com os demais PSLs do nordeste para procedermos essa requisição também.
Aguardem por mais informações em breve.
Francisco Fernandes: A more dynamic pouring
8 de Julho de 2012, 0:00 - sem comentários aindaHi again!
I modified the brush so we can apply velocity and acceleration on the particles based on the mouse movements. In the brush settings, we can set how much sand can drop while pouring it on the canvas, with the sand depletion marked. I will make a better way to control this behaviour in the widget since the values are pretty low for the real amount of sand (when you select the value “50″ in the “amount” spinbox, you can add 5000 particles per stroke). The solution I’m thinking is to add a multiplier button, like in the Pixel brush, so the user can add more with low values of the “amount”.
Another news is that we can’t use the QGraphics Framework due to performance issues. The framework make the selection and collision more easy to handle, but it’s really slow for what we had in mind, so I will work on my own code for that.
For now, I’m thinking in the way to divide the canvas in a grid. Using this division, I can use a faster data structure to retrieve particles close to the mouse position and do some processing on then. I already made something similar in the Granular Particles Simulation and I think it won’t be a problem to adapt it to the brush.
Regards!
Francisco Fernandes: Some news of the sand brush
5 de Julho de 2012, 0:00 - sem comentários aindaHi all!
It’s been a long time since my last post. Lots of things happened since then: I got sick, start a chapter in my university project, finished my short experience as teacher, saw family and friends… and kept working on the sand brush (just forgot to blog about it ).
The project changed a few things for the sake of simplicity. Since the brush have some similar aspects with games, I’ll use the Qt4 Graphics Framework in Krita. Since collision detection, shape modification and object (particle) transformations will be features that the brush has to have, instead of reinventing the wheel, I saw that the Graphics Framework already have these functions.
I did some tutorials about the QGraphicsView to better understand how the QGraphicsItem, QGraphicsScene and QGraphicsView interact and how I can modify Krita’s nodes and layers to work with it. I modified my previous Particle class to work in a more simple way and now I’m putting some inheritance from QGraphicsItem to proper use the Graphics Framework advantages. For instance, the updated() method of the class will work using the RK4 integration algorithm to redraw the particle new position in a animation step.
Meanwhile, I created a new paintop plugin on Krita repository and did some hacking on it so we can have some visual stuff to look at it:
I have just loaded and put some filled circles on the canvas with a (slow) depletion. When working with the brush, imagine that you have limited sand on your hand, so every stroke has a sand limit. I’m searching a better assymptotic function than the one I’m using now to do a more smooth depletion. One of the next features to do it’s a more dynamic way of spreading these circles, based on the mouse movement properties (velocity, position and acceleration).
I’m studying the layers and nodes of Krita archtecture in a way that I can add a more interactive canvas to manage these circle grains. Perhaps managing these grains in this architecture will yield a behaviour closer to the expected.
Till next time!